Sumarno, Dwi and Caswita, Caswita and Suharsono, Suharsono (2017) Pengembangan LKPD Berbasis Multiple Intellegences untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Dwi Sumarno, Caswita Caswita, Suharsono Suharsono. Jurnal Pendidikan Matematika Unila, 5 (3). ISSN 2338-1183

[img] Other (Jurnal Pendidikan Matematika Unila vol: 5 No:3 (2017))
12533

Download (22kB)
Official URL: http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/MTK/artic...

Abstract

Abstract The purpose of this research is to develop students’ worksheet based on multiple intellegences that is valid, practice and effective to improve students’ mathematical communication ability. This research follows Borg and Gall research. Data collection techniques in this research used are validation expert, the respons of students and mathematical communication ability test. The subject of research is students at the first semester of the 8th class at MTs N 4 Lampung Selatan in 2016/2017. Based on the analysis of data validation shows that the students’ worksheet by instructional design expert, material experts and students’ worksheet have good results. The respons of students over the students’ worksheet are easy to used and very interesting. The results obtained showes that the worksheets developed by learners can improve communication skills of learners based on minimum criteria of mastery learning and mathematical communication ability test. The results show that students worksheet based on multiple intellegences are valid, practice and effective to improve students’ mathematical communication ability. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan lembar kerja peserta didik berbasis multiple intelligences yang valid, praktis, dan efektif untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis peserta didik. Penelitian pengembangan ini mengikuti prosedur penelitian pengembangan Borg & Gall. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini adalah validasi ahli, respon peserta didik dan tes kemampuan komunikasi matematis. Subjek penelitian adalah peserta didik kelas VIII semester ganjil MTs N 4 Lampung Selatan tahun pelajaran 2016/2017. Berdasarkan hasil analisis data validasi LKPD oleh ahli desain pembelajaran dan ahli materi, lembar kerja peserta didik yang dikembangkan memiliki validitas yang baik. Respon peserta didik terhadap lembar kerja peserta didik yang dikembangkan sangat baik yaitu sangat menarik dan mudah digunakan. Hasil yang diperoleh menunjukkan bahwa lembar kerja peserta didik yang dikembangkan dapat meningkatkan kemampuan komunikasi matematis peserta didik dilihat dari pencapaian KKM dan tes kemampuan komunikasi matematis. Berdasarkan hasil penelitian, lembar kerja peserta didik berbasis multiple intelligences yang dikembangkan memenuhi kriteria valid, praktis, dan efektif untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis. Kata Kunci: Kemampuan Komunikasi Matematis, LKPD, Multiple intelligences

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) > Prodi Pendidikan Matematika
Depositing User: Dr Suharsono S
Date Deposited: 10 Nov 2017 15:24
Last Modified: 10 Nov 2017 15:24
URI: http://repository.lppm.unila.ac.id/id/eprint/4149

Actions (login required)

View Item View Item