Hidayatullah, Riyan MEDIA AUDIO VISUAL DALAM PEMBELAJARAN TARI MELINTING DI MTs NEGERI 2 BANDAR LAMPUNG Oleh: Bunga Tri Wahyuni, Agung Kurniawan, Riyan Hidayatullah. Jurnal Seni dan Pembelajaran.
Text
12219 Download (18kB) |
Abstract
The aim of this research was to describe the implementation of audio visual media in Melinting dance learning in VIII class of MTs N 2 Bandar Lampung. The method that was used was qualitative desciptive. The data collecting techniques were observation method, interview and documentation. The data resource was six students of class VIII in MTs N 2 Bandar Lampung who involved in the extracurricular activity of melinting dance. The instruments in this research were observation guide, interview guide, documentation guide, students activity assessment guide and practiced test assessment guide. The data analysis used reduction data, data presentation, and verification. The theories that were used in this research were learning theory audio visual media. The result showed that learning using audio visual method for melinting dance is categorized good because more than 70% students can absorb this learning. The result data in this research was observed from thestudents ability in mode of movement learning using audio visual. Rumusan masalah pada penelitian ini “Bagaimanakah proses dan hasil pembelajaran menggunakan media audio visual dalam pembelajaran tari melinting di MTs N 2 Bandar Lampung?” Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui proses dan hasil pembelajaran menggunakan media audio visual dalam pembelajaran tari melinting di MTs Negeri 2 Bandar Lampung. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Teori yang digunakan adalah konstruktivisme, tari melinting Lampung, media audiovisual. Sumber data adalah guru dan 6 siswa di ekstrakurikuler. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, dokumentasi dan tes praktik. Analisis data yang digunakan adalah reduksi data, display data, dan verifikasi data. Hasil pembelajaran menggunakan media audio visual pada tari melinting termasuk dalam kategori baik dikarenakan lebih dari 70% peserta didik yang telah di ajarkan dapat menyerap materi yang telah di ajarkan. Hasil ini ditinjau dari nilai kemampuan peserta didik dalam pembelajaran ragam gerak dengan audio visual.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools |
Divisions: | Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) > Prodi Pendidikan Seni Drama, Tari dan Musik |
Depositing User: | Riyan Hidayatullah |
Date Deposited: | 16 Nov 2017 03:20 |
Last Modified: | 16 Nov 2017 03:20 |
URI: | http://repository.lppm.unila.ac.id/id/eprint/4655 |
Actions (login required)
View Item |