Tania, Lisa (2018) Efektivitas POE untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Orisinil Siswa pada Materi Asam Basa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, 7 (2). ISSN ISSN: 2302-1772

[img]
Preview
Text
15497-34794-1-PB.pdf - Published Version

Download (365kB) | Preview

Abstract

The quasi experiment research using non equivalence control group design aimed to describe the effectiveness of POE learning model in order to improve the ability of the original thinking of solution acid base materials for the students. The research sample are first year secondary student (XI IPA 1 & XI IPA 3) at Senior High School in Bandar Lampung which were sampled by cluster random. The result of this research showed that n-Gain average in the ability of the student’s original thinking of control and experimental class were 0.39 and 0.55 respectively. Based on t test of n-Gain has significant difference for both of class. Has an effect size value of 0.53 with “moderate” category in the control class and 0.78 with the “high” category in the experimental class. Based on effect size test has a great influence. This research concluded that POE learning model is effective in improving the ability of the student’s original thinking of solution acid based topics. Penelitian kuasi eksperimen dengan Non Equivalence Control Group Design ini bertujuan mendeskripsikan efektivitas model pembelajaran POE dalam meningkatkan kemampuan berpikir orisinil siswa pada materi asam basa. Sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah kelas XI IPA 1 dan XI IPA 3 di SMA Negeri di Bandar Lampung yang diperoleh dengan menggunakan cluster random. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa nilai rata rata n-Gainkemampuan berpikir orisinil siswa pada kelas kontrol sebesar 0,39 dan eksperimen sebesar 0,55. Bedasarkan uji t nilai rata-rata n-Gain kedua kelas penelitian berbeda secara signifikan. Memiliki effect size sebesar 0,53 dengan kategori “sedang” pada kelas kontrol dan 0,78 dengan kategori “tinggi” pada kelas eksperimen. Kesimpulan penelitian ini adalah pembelajaran dengan menggunakan model pembelajaran POE efektif dalam meningkatkan kemampuan berpikir orisinil siswa pada materi asam basa. Kata Kunci: asam basa, kemampuan berpikir orisinil, POE

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) > Prodi Pendidikan Kimia
Depositing User: LISA TANIA
Date Deposited: 04 Nov 2018 13:27
Last Modified: 04 Nov 2018 13:27
URI: http://repository.lppm.unila.ac.id/id/eprint/9468

Actions (login required)

View Item View Item