Fadiawati, Noor and Tania, Lisa (2017) Efektivitas e-book Interaktif Asam Basa Berbasis Representasi Kimia dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, 7 (2). pp. 237-250. ISSN ISSN: 2302-1772

[img] Text
14630-32306-2-PB.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 31 December 2018.
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (434kB)

Abstract

This study was aimed to describe the effectiveness of interactive e-book on acid-base topic based on chemical representation to improving students' conceptual understanding. The research design used was the matching only pretest and postest control group design. The population in this research weres all students in grade XI IPA SMA Melinting, Lampung Timur. The sample of the research were the students of class XI IPA I and XI IPA 2. The instruments that used were experiments class syllabus, experiments class RPP, pretest and postest equestions. Data analysed by using t-test. The results showed that posttest score of students conceptual understanding in experiment class was higher than control class and mean of n-gains category in experiment class was in high category. The conclusion of this research was learning using interactive e-book based on chemical representation was effective to improve students' conceptual understanding. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan efektivitas e-book interaktif berbasis representasi kimia pada materi asam basa dalam meningkatkan pemahaman konsep siswa. Desain penelitian yang digunakan adalah the matching only pretest and postest control group design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI IPA SMA Negeri Melinting, Lampung Timur. Sampel penelitiannya adalah siswa kelas XI IPA I dan XI IPA 2. Instrumen yang digunakan adalah silabus kelas eksperimen, RPP kelas eksperimen, soal pretes dan postes. Data dianalisis menggunakan uji t. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa nilai postes pemahaman konsep siswa di kelas eksperimen lebih tinggi daripada nilai postes pemahaman konsep siswa di kelas kontrol dan rata-rata n-gain yang berkategori tinggi di kelas eksperimen. Kesimpulan pada penelitian ini adalah pembelajaran menggunakan e-book interaktif berbasis representasi kimia efektif dalam meningkatkan pemahaman konsep siswa. Kata kunci: asam basa, e-book, pemahaman konsep siswa

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) > Prodi Pendidikan Kimia
Depositing User: LISA TANIA
Date Deposited: 21 Jun 2018 06:08
Last Modified: 21 Jun 2018 06:08
URI: http://repository.lppm.unila.ac.id/id/eprint/7412

Actions (login required)

View Item View Item