Ramadhani, Rizki and Mustakim, Erni and Rohani, Cut (2016) HUBUNGAN MOTIVASI BELAJAR DENGAN HASIL BELAJAR IPS SISWA. jurnal pedagogi, 4 (1).

[img] Text
10843 - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (19kB)
Official URL: http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/pgsd/

Abstract

The problem of the research was the low students' achievement of social studies and their learning motivation which was still low of fifth grade students of SD Negeri 1 Sawah Lama, Bandar Lampung in academic year 2015/2016. The purpose of this research was to determine the relationship between learning motivation and students' achievement of social studies. The method used in this research was quantitative research with a correlation design. The population were all students of class V with the number of students were 90 students and also as sample of the research. The results of the data analysis technique which used product moment correlation formula obtained the r count = 0.848, which means the correlation is positive. In addition, tcount is greater than ttabel or 22.594 > 1.987 so, H0 is rejected and Ha which states there is a significant relationship between learning motivation and students' achievement of social studies of fifth grade students. Masalah dalam penelitian ini adalah hasil belajar IPS siswa yang rendah dan motivasi belajar yang masih rendah pada siswa kelas V SD Negeri 1 Sawah Lama Kota Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2015/2016. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara motivasi belajar dengan hasil belajar IPS siswa. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif dan desain yang digunakan adalah penelitian korelasi. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas V dengan jumlah 90 siswa yang sekaligus menjadi sampel penelitian. Hasil dari teknik analisis data yang menggunakan rumus korelasi product moment diperoleh r hitung = 0,848 yang berarti korelasi tersebut positif. Selain itu, lebih besar dari atau 22,594 > 1,987 sehingga, H0 ditolak dan Ha yang berbunyi ada hubungan yang signifikan antara motivasi belajar dengan hasil belajar IPS pada siswa kelas V. Kata kunci: hasil belajar, IPS, motivasi belajar

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) > Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD)
Depositing User: CUT ROHANI
Date Deposited: 16 Nov 2017 03:15
Last Modified: 16 Nov 2017 03:15
URI: http://repository.lppm.unila.ac.id/id/eprint/4583

Actions (login required)

View Item View Item