Pramudiyanti, Pramudiyanti and Susilo, Herawati and Marpaung, Rini Rita (2019) Learning writing discussion skills via whatsapp using structured and unstructured discussion techniques. In: Conference on Islamic Education: Challenges in Technology and Literacy. Faculty of Education and Teacher Training, 6-7 November 2019, Malang.

Full text not available from this repository.

Abstract

Abstract. The WhatsApp (WA) application is one application with very many users. Almost every student uses this application to communicate with each other about everyday conditions. As an application that is easy to use, we see an opportunity and a challenge to make this application as a learning tool together, not just a communication tool. Based on observations obtained information that all courses that take place in the Biology Education study program Academic Year 2015/2016 there are no courses that use the WA application for online discussion activities. The purpose of this study is to compare the differences between students' online discussion skills using structured discussion techniques and unstructured discussions. The study was conducted in the even semester of the 2016/2017 academic year in the Cell Biology course. The sample was 78 students. Data on student discussion skills were obtained from on-line discussion conversations for 10 meetings. Conversations are assessed using the discussion skills assessment rubric. Data were analyzed descriptively and t test statistics. Statistically the class given the structured discussion technique (mean = 56.37) was significantly different from the class given the unstructured discussion technique (Mean = 46.66), with a p value (2-tailed) 0.00 at a significance level of 0.05. The implication of the results of this study is that learning Cell Biology using the WA application is able to encourage an increase in student discussion skills, so as prospective teacher students have an awareness that smartphones can be used scientifically in the form of online discussions both structured and unstructured. Keywords: Cell Biology, discussion skills, structured discussion, unstructured discussion, WA application. Abstrak. WhatsApp (WA) adalah satu aplikasi dengan pengguna yang sangat banyak. Hampir setiap siswa menggunakan aplikasi ini untuk berkomunikasi satu sama lain tentang kondisi sehari-hari. Sebagai aplikasi yang mudah digunakan, kami melihat peluang dan tantangan untuk menjadikan aplikasi ini sebagai alat pembelajaran, bukan hanya alat komunikasi. Berdasarkan pengamatan diperoleh informasi bahwa semua program studi yang berlangsung di Program Studi Pendidikan Biologi T.A. 2015/2016 tidak ada perkuliahan yang menggunakan aplikasi WA untuk kegiatan diskusi online. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk membandingkan perbedaan antara keterampilan diskusi online mahasiswa menggunakan teknik diskusi terstruktur dan diskusi tidak terstruktur. Studi ini dilakukan pada semester genap tahun akademik 2016/2017 dalam perkuliahan Biologi Sel. Sampel 78 mahasiswa. Data keterampilan diskusi mahasiswa diperoleh dari percakapan diskusi on line selama 10 pertemuan. Percakapan dinilai menggunakan rubrik penilaian keterampilan diskusi. Data dianalisis secara deskriptif dan statistik uji t. Secara statistik kelas yang diberikan teknik diskusi terstruktur (rata-rata = 56,37) secara signifikan berbeda dari kelas yang diberikan teknik diskusi tidak terstruktur (Mean = 46,66), dengan nilai p (2-tailed) 0,00 pada tingkat signifikansi 0,05. Implikasi dari hasil penelitian ini adalah bahwa pembelajaran Biologi Sel menggunakan aplikasi WA mampu mendorong keterampilan diskusi mahasiswa, sehingga calon guru memiliki kesadaran bahwa smartphone dapat digunakan secara ilmiah dalam bentuk diskusi online baik terstruktur maupun tidak terstruktur. Kata kunci: Biologi Sel, keterampilan diskusi, diskusi terstruktur, diskusi tidak terstruktur, aplikasi WA.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Subjects: L Education > L Education (General)
Depositing User: RINI RITA
Date Deposited: 03 Jun 2020 07:15
Last Modified: 03 Jun 2020 07:15
URI: http://repository.lppm.unila.ac.id/id/eprint/21635

Actions (login required)

View Item View Item