Dedy, Miswar and Yarmaidi, Yarmaidi and yuniyarsih, yuniyarsih (2018) PENINGKATAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR IPS MENGGUNAKAN MEDIA ANIMASI. Jurnal Geografi, 7 (1). pp. 19-34. ISSN 2086-7042

[img]
Preview
Text
jurnal _UNP_2018.pdf

Download (419kB) | Preview
Official URL: http://geografi.ppj.unp.ac.id/index.php/geo

Abstract

This research aimed to: improve the learning activities, and learning outcomes at class VII-1 of SMPN 1 Sungkai Selatan. This research used descriptive method with classroom action research which was conducted in three cycles. The subjects of this research were 36 students from class VII-1 which consist of 20 female students and 16 male students. The data that taken were the result of the end of the cycle and the observation of learning activities and learning outcomes. The result of this research showed that in first cycle, students learning activities reach 52,78% and where as the results of learning outcomes completeness reached 44,44%. In the second cycle students learning activities increased into 64,58%, and the learning outcomes completeness also increased to 52,78%. In the third cycle which one to be the result of this research showed, students learning activities increased to 75,69%, the percentage of learning outcomes completeness also increased to 80,55%. Based on those result, it can be concluded that teaching through media animation can improve the learning activities, and learning outcomes IPS. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji tentang penggunaan media animasi untuk meningkatkan aktivitas, dan hasil belajar IPS peserta didik kelas VII-1 SMPN 1 Sungkai Selatan. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan penelitian tindakan kelas yang dilakukan dalam 3 siklus. Subjek dalam penelitian ini adalah 36 peserta didik dari kelas VII-1 yang terdiri dari 20 peserta didik perempuan dan 16 peserta didik laki-laki. Data yang diambil berupa hasil tes akhir siklus dan hasil observasi aktivitas dan belajar Hasil penelitian menunjukan bahwa pada siklus I, aktivitas belajar peserta didik mencapai 52,78% dan ketuntasan hasil belajar mencapai 44,44%. Pada siklus II aktivitas belajar peserta didik meningkat menjadi 64,58 % dan ketuntasan hasil belajar juga meningkat menjadi 52,78%. Pada siklus III yang sekaligus menjadi hasil dalam penelitian ini, aktivitas belajar peserta didik meningkat menjadi 75,69% dan persentase ketuntasan hasil belajar juga ikut meningkat menjadi 80,55%. Berdasarkan hasil penelitian tersebut dapat disimpulkan bahwa penggunaan media animasi dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar IPS. Kata Kunci : Aktivitas Belajar, Hasil Belajar, Media Animasi.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) > Prodi Pendidikan Geografi IPS
Depositing User: DEDY MISWAR
Date Deposited: 01 Aug 2019 07:26
Last Modified: 01 Aug 2019 07:26
URI: http://repository.lppm.unila.ac.id/id/eprint/13364

Actions (login required)

View Item View Item