subeki, subeki and Utomo, tanto Pratondo and Al Rasyid, Harun and Nurul, Nurul and Muhartono, Muhartono (2017) ANALISIS PREFERENSI KONSUMEN TERHADAP BERAS SIGER DI BANDAR LAMPUNG ANALYSIS OF CONSUMER PREFERENCES ON RICE SIGER IN BANDAR LAMPUNG. In: Seminar Nasional APTA Bengkulu 2017, 14-15 Agustus 2017, Bengkulu. (Submitted)

[img]
Preview
Text
FULL PAPER - SUBEKI.pdf

Download (358kB) | Preview

Abstract

Lampung is a cassava production center whose utilization is still dominated by large tapioca industry. The use of cassava as an alternative staple food substitute for rice needs to be done by processing cassava into grain that likes rice. Lampung people call this cassava products with the term of siger rice. Siger rice is made from cassava flour using extruder into grain like rice. This study aims to determine the consumer preferences of siger rice products from cassava. The method of this research is consumer behavior survey conducted by interview and filling questionnaire then analyzed using importance performance analysis. Preference to siger rice indicates that consumers have positive behavior toward siger rice product as alternative food of rice substitute. Consumer behavior toward siger rice shows the majority of consumers of male sex, financial sources with work, with average monthly expenses Rp.1.500.000 - 2,500,000. The initial motivation to consume siger rice is to get health benefits. The source of consumer information comes from family members with the benefit variable being the main focus. Siger rice is less desirable than eating rice. Consumers decide the purchase depends on the situation with the frequency of consumption 2 kg per month and willing to repurchase. Siger rice product variables with highest score were benefit variable (4,35), composition (3,73), family member (3,65), motivation (3,58), information (3.53), and rice price (3.40) with a maximum score of 5. The attributes that have the highest performance score with the highest score are the benefits (4.35), the composition (3.95), the price of rice (3.83), ease of purchase (3.60) , and motivation (3.58) with a maximum score of 5. Keywords: Bandar Lampung, siger rice, cassava, consumer preference Lampung merupakan sentra produksi ubikayu yang pemanfaatannya masih didominasi oleh industri besar tapioka. Pemanfaatan ubikayu sebagai alternatif makanan pokok pengganti beras perlu dilakukan dengan cara mengolah ubikayu menjadi butiran yang menyerupai beras padi. Masyarakat Lampung menyebut produk olahan ubikayu ini dengan istilah beras siger. Beras siger dibuat dari tepung ubikayu dengan ekstruder menjadi butiran seperti beras padi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui preferensi konsumen terhadap produk beras siger dari ubi kayu. Metode penelitian ini adalah survei perilaku konsumen yang dilakukan dengan wawancara dan pengisian kuesioner lalu dianalisis menggunakan importance performance analysis. Preferensi terhadap beras siger menunjukkan bahwa konsumen memiliki perilaku positif terhadap produk beras siger sebagai pangan alternatif pengganti beras. Perilaku konsumen terhadap beras siger menunjukkan mayoritas konsumen berjenis kelamin laki-laki, sumber keuangan dengan bekerja, dengan rata-rata pengeluaran perbulan Rp.1.500.000 – 2.500.000. Motivasi awal mengkonsumsi beras siger adalah mendapatkan manfaat kesehatan. Sumber informasi konsumen berasal dari anggota keluarga dengan variabel manfaat yang menjadi fokus utama. Beras siger kurang diminati dibandingkan dengan mengkonsumsi beras padi. Konsumen memutuskan pembelian tergantung situasi dengan frekuensi konsumsi 2 kg per bulan dan bersedia melakukan pembelian ulang. Variabel produk beras siger yang memiliki tingkat kepentingan dengan skor tertinggi adalah variabel manfaat (4,35), komposisi (3,73), anggota keluarga (3,65), motivasi (3,58), informasi (3,53), dan harga beras (3,40) dengan skor maksimal 5. Atribut yang memilik tingkat kinerja dengan skor tertinggi adalah manfaat (4,35), komposisi (3,95), harga beras (3,83), kemudahan membeli (3,60), dan motivasi (3,58) dengan skor maksimal 5. Kata kunci : Bandar Lampung, beras siger, ubi kayu, preferensi konsumen

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Subjects: Q Science > Q Science (General)
Divisions: Fakultas Pertanian (FP) > Prodi Teknologi Hasil Pertanian
Depositing User: Wisnu Satyajaya
Date Deposited: 16 Nov 2017 07:51
Last Modified: 16 Nov 2017 07:51
URI: http://repository.lppm.unila.ac.id/id/eprint/5600

Actions (login required)

View Item View Item