Widhyastika, I Dewa Putu and Sutarsyah, cucu and suparman, Ujang (2017) Developing STAD Technique To Encourage Student Reading Comprehension Achievement Based On Extrovert And Introvert Personality. U-jet, 6 (8).

[img] Text
14022

Download (20kB)
[img] Other (linguistic research)
14022

Download (20kB)
Official URL: http://jurnal.fkip.unila.ac.id

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan hasil belajar siswa dalam membaca bahasa Inggris bagi siswa ekstrovert dan introvert setelah diajarkan dengan menggunakan metode STAD. Penelitian ini menggunakan metode campuran kuantitatif dan kualitatif dalam menganalisa data penelitian. Instrumen penelitian menggunakan tes, koesioner, dan lembar observasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa hasil rata-rata siswa dalam postest di kelas eksperimental (72,57) lebih tinggi dari pada kelas kontrol (60,41). Hasil ini menyimpulkan bahwa teknik STAD secara efektif dapat meningkatkan hasil belajar membaca bahasa Inggris. Selain itu, STAD juga terbukti dapat meningkatkan keaktifan siswa di dalam kelas yakni dengan mengikutsertakan seluruh siswa dalam kegiatan dan tugas kelompok. Teknik ini juga cukup efektif dalam meningkatkan kemampuan siswa dalam menentukan ide utama dalam bacaan sehingga para siswa akan dapat meningkatkan kemampuan berfikir kritis dalam kegiatan diskusi di kelas. The objective of this research is to investigate the difference of reading comprehension achievement between students who are categorized extrovert and introvert before and after being taught through STAD technique. This research used the mixed methods of quantitative and qualitative method in collecting and analyzing the data. The research instruments were test, questionnaire, and observation. The result showed that the students’ mean score of post test in experimental class (72.57) was higher than that in the pre test (60. 41) with the t-test revealed that the result was significant (p=000). It means that STAD technique is effective to increase the students’ reading comprehension achievement. Moreover, STAD technique can be used to improve the students’ activities in reading since it is an interesting technique that can involve the students to work in groups. This technique is also more effective to help students determine the main idea of the text since they could build their critical thinking during the discussion process.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) > Prodi Bahasa Inggris
Depositing User: CUCU SUTAR
Date Deposited: 10 Nov 2017 14:16
Last Modified: 10 Nov 2017 14:16
URI: http://repository.lppm.unila.ac.id/id/eprint/5161

Actions (login required)

View Item View Item