Hariyani, Siti and Sikumbang, Darlen and Yolida, Berti (2019) Efektivitas Teams Games Tournament (TGT) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 7 (6). pp. 63-71. ISSN 2621-5594

[img] Text
19664-47019-1-PB.pdf

Download (219kB)
Official URL: http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JBT

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of learning Teams Games Tournament (TGT) in improving cognitive learning outcomes for VIII grade students on concept of respiratory system material. The design of this study was pretest -posttest control group. The sample in this study are 61 students of grades VIII3 and VIII5 of SMP Kartika II-2 Bandar Lampung, were determined through random sampling techniques. The data result were quantitative from pretest and posttest scores which consisted of 20 multiple choice questions. Based on the data obtained, the average N-gain of students in the experimental class was higher than students from control class. The Independent Sample t-test was used to analyzed the N-gain values to find out the improvement of students cognitive learning outcomes. The result showed that Teams Games Tournament (TGT) was effective in improving cognitive learning outcomes of 70% students on human respiratory system topic. Keywords: respiratory system, learning outcomes, teams games tournament Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) dalam meningkatkan hasil belajar kognitif peserta didik kelas VIII pada materi sistem pernafasan. Desain penelitian ini adalah pretest-postest control group design. Sampel dalam penelitian ini adalah peserta didik berjumlah 61 orang dari kelas VIII3 dan VIII5 SMP Kartika II-2 Bandar Lampung yang ditentukan melalui teknik random sampling. Data penelitian ini berupa data kuantitatif diperoleh dari nilai pretest dan postest yang terdiri atas 20 soal pilihan ganda. Berdasarkan data yang didapatkan, rata-rata N-gain yang diperoleh peserta didik kelas eksperimen lebih tinggi dibandingkan dengan kelas kontrol. Untuk mengetahui peningkatan hasil belajar kognitif peserta didik, maka dilakukan uji statistik terhadap nilai N-gain yang dianalisis menggunakan uji Independent Sample t-test. Hasil penelitian menunjukkan Teams Games Tournament (TGT) efektif dalam meningkatkan hasil belajar kognitif 70% peserta didik pada materi sistem pernafasan. Kata Kunci: hasil belajar, sistem pernafasan, teams games tournament

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) > Prodi Pendidikan Biologi
Depositing User: BERTI YOLI Berti Yolida
Date Deposited: 18 May 2020 05:35
Last Modified: 18 May 2020 05:35
URI: http://repository.lppm.unila.ac.id/id/eprint/19930

Actions (login required)

View Item View Item