Nurrahmawati, Eka and Fadiawati, Noor and Saputra, Andrian (2019) Model Pembelajaran Berbasis Masalah Informasi Hoax Terkait Beberapa Makanan dalam Meningkatkan Keterampilan Komunikasi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, 8 (2). pp. 458-468. ISSN ISSN: 2302-1772

[img]
Preview
Text
18964-45758-2-PB.pdf

Download (344kB) | Preview
Official URL: http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPK

Abstract

Abstract: Problem-based learning model on hoax information related foods to improve communication skill. This study aims to describe the effectiveness of the problem-based learning model on hoax information related foods in improving communication skills. The research method used is quasi-experimental research with the matching only pretest-posttest control group design. This research was conducted at one of Senior High School in Gedongtataan with the samples are: XI IPA 4 as an experimental class and XI IPA 5 as a control class. Sampling used purposive sampling technique. Data analysis used parametric statistics with t-test. The results are: mean value of postes on experimental class is higher than mean value of postest on control class and mean of n-gain on experimental class was a high category. Based on the results, it can be concluded that the problem-based learning model on hoax information related some foods is effective in improving communication skills. Keywords: problem-based learning, communication skills, hoax information Abstrak: Model pembelajaran berbasis masalah informasi hoax terkait beberapa makanan dalam meningkatkan keterampilan komunikasi. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan efektivitas model pembelajaran berbasis masalah informasi hoax terkait beberapa makanan dalam meningkatkan keterampilan komunikasi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu kuasi eksperimen dengan desain the matching only pretes-postes control group design. Penelitian dilakukan di salah satu SMA di Bandarlampung dengan sampel: XI IPA 4 sebagai kelas eksperimen dan XI IPA 5 sebagai kelas kontrol. Pengambilan sampel menggunakan teknik purposive sampling. Analisis data menggunakan statistik parametrik dengan uji-t. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa: nilai rata-rata postes keterampilan komunikasi siswa di kelas eksperimen lebih besar dari kelas kontrol dan n-gain rata-rata pada kelas eksperimen berkategori tinggi. Berdasarkan hasil tersebut, maka dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran berbasis masalah informasi hoax terkait beberapa makanan efektif dalam meningkatkan keterampilan komunikasi. Kata kunci: pembelajaran berbasis masalah, keterampilan komunikasi, informasi hoax

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) > Prodi Pendidikan Kimia
Depositing User: Andrian Saputra
Date Deposited: 18 May 2020 02:26
Last Modified: 18 May 2020 02:26
URI: http://repository.lppm.unila.ac.id/id/eprint/19881

Actions (login required)

View Item View Item