Musnia, Amalia and Kadaritna, Nina and Tania, Lisa (2019) Efektivitas Model POGIL untuk Meningkatkan KPS Materi Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, 8 (1). ISSN ISSN: 2302-1772

[img] Text
pdf

Download (22kB)
Official URL: http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPK

Abstract

This study aimed to describe the effectiveness of POGIL model to increase science process skills (SPS) in electrolyte and non electrolyte solution topic. The population of this research was all tenth grade of science students. The sampling used purposive sampling technique and obtained class X Science 4 as the experimental class and X Science 2 as the control class. This method of this research is Quasi Experiment with Pretest-Posttest Control Group Design. Data analysis used two difference on average test used the Mann-Whitney U test. The results showed that the average n-gain of SPS students in the experimental class was higher than the average n-gain of SPS students in the control class. Based on these results it can be concluded that learning with POGIL model is effective to increase science process skills in electrolyte and non electrolyte solution topic. Keywords: electrolyte and non electrolyte solution, POGIL model, and SPS. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan efektivitas model POGIL dalam meningkatkan keterampilan proses sains (KPS) siswa pada materi larutan elektrolit dan non elektrolit. Populasi dalam penelitian ini adalah semua siswa kelas X IPA. Pengambilan sampel menggunakan teknik purposive sampling dan diperoleh kelas X IPA 4 sebagai kelas eksperimen dan X IPA 2 sebagai kelas kontrol. Metode dalam penelitian ini menggunakan Quasi Eksperimen dengan Pretest-Posttest Control Group Design. Analisis data menggunakan uji perbedaan dua rata-rata yang menggunakan uji Mann-Whitney U. Hasil penelitian menunjukkan bahwa rata-rata n-gain KPS siswa kelas eksperimen lebih tinggi dari pada rata-rata n-gain KPS siswa kelas kontrol. Berdasarkan hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa pembelajaran dengan model POGIL efektif dalam meningkatkan keterampilan proses sains siswa pada materi larutan elektrolit dan non elektrolit. Kata Kunci: KPS, larutan elektrolit dan non elektrolit, dan model POGIL.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Depositing User: LISA TANIA
Date Deposited: 15 May 2020 01:59
Last Modified: 15 May 2020 01:59
URI: http://repository.lppm.unila.ac.id/id/eprint/19646

Actions (login required)

View Item View Item