Sulistio, Eko Budi and Prihantika, Ita and Meiliyana, Meiliyana (2018) GAYA KEPEMIMPINAN WALIKOTA METRO PERIODE 2005 – 2015. Wacana Publik, 12 (2). pp. 91-101. ISSN 1858-2400

[img] Text
05 Sulistio, Prihantika & Meiliyana.pdf

Download (547kB)
Official URL: http://wacanapublik.stisipoldharmawacana.ac.id/ind...

Abstract

This paper aims to identify the leadership style of Metro Mayor 2005-2015, Lukman Hakim. By using a descriptive qualitative approach, it was concluded that during the two periods of being Metro Mayor the leadership style used by Lukman Hakim was a democratic style. With a democratic style, Lukman Hakim's leadership can be considered quite adaptive to the dynamics of the demands of the development of government in Metro City. This is manifested in activities such as APBD surgery, one-stop service or fit and proper tests for officials of government bureaucracy in Metro City in order to realize the demands of the dynamics of democratic governance and clean governance. One result of bureaucratic reform done by Lukman Hakim as Mayor of Metro was the increase in the Public Service Index in 2012 due to the improved performance of the bureaucracy in providing services to the community. Tulisan ini bertujuan untuk mengidentifikasi gaya kepemimpinan Walikota Metro 2005-2015, Lukman Hakim. Dengan menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif, diperoleh kesimpulan bahwa selama dua periode menjadi Walikota Metro gaya kepemimpinan yang digunakan oleh Lukman Hakim adalah gaya demokratis. Dengan gaya demokratis, kepemimpinan Lukman Hakim bisa dinilai cukup adaptif dengan dinamika tuntutan perkembangan pemerintahan di Kota Metro. Hal tersebut diwujudkan dalam kegiatan seperti bedah APBD, pelayanan satu atap atau uji kepatuhan dan kepantasan (fit and proper test) untuk pejabat birokrasi pemerintahan di Kota Metro dalam rangka merealisasikan tuntutan dinamika pemerintahan yang demokratis dan pemerintahan yang bersih.Salah satu hasil dari reformasi birokrasi yang dilakukan oleh Lukman Hakim sebagai Walikota Metro adalah naiknya Indeks Pelayanan Publik pada tahun 2012 yang disebabkan semakin membaiknya kinerja birokrasi dalam memberikan pelayanan pada mayarakat.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik (FISIP) > Prodi Administrasi Negara
Depositing User: ITA ITA PRIHANTIKA
Date Deposited: 29 Apr 2019 08:13
Last Modified: 29 Apr 2019 08:13
URI: http://repository.lppm.unila.ac.id/id/eprint/11208

Actions (login required)

View Item View Item